De Passie van de Jezus – Een muzikale fruitmand

passie_jezus2

Hatsekidee! The Passion Groningen staat voor de deur. Goed nieuws voor iedereen die mee wil kwelen met Ramses Shaffy en Racoon. Nou, ik dacht het niet! Ik presenteer met gepaste trots een fantastisch alternatief! Het passiespel met louter geweldige muziek: waarom is er niemand eerder op dit idee gekomen?

Cast:

Jezus: Jan Dulles

Maria: Simone Kleinsma

Petrus: Stanley Burleson

Judas: Jamai Loman

Pilatus: Jack van Gelder

De rest: De geruïneerde dromen van afgestudeerden aan de Toneelschool

Jezus en zijn discipelen rijden op brommers het centrum van Groningen binnen. Slingerend over de weg rijden ze de hele tijd bijna tegen fietsers op en proberen ze de petjes en hoeden van voorbijgangers van het hoofd af te tikken. Erg vervelend allemaal. Ja, Jezus en zijn vrienden gaan de doorgaans zo rustige provinciehoofdstad eens even flink op stelten zetten. Tijdens deze dollemansrit zingen Jan, Stanley, Jamai en de rest van de discipelen:

The Meteors – Wrecking Crew

De bende stopt op de Vismarkt van Groningen. De sheriff van de stad (Thomas Acda) is al ingelicht en kijkt hoofdschuddend naar de onverlaten, die joelend en fluitend hun brommers parkeren en op slot zetten in de daartoe vrijgehouden, gemarkeerde gebieden. “Nou Jezus. Houden we het wel een beetje gezellig vanavond?” Jezus zegt ja, maar zodra de sheriff is omgedraaid beginnen zijn apostelen te lachen en zet Judas het volgende nummer in:

Judas Priest – Breaking the Law

Een oude dame schiet de sheriff aan en vraagt: “Wie is die man?” Thomas Acda antwoordt: “Dat is Jezus, de profeet van Nazaret in Galilea!” Maria (Simone Kleinsma) parkeert haar muscle car en vraagt aan de sheriff: “Heeft u gezien waar Jezus heen is gegaan?” “Jazeker, die liep net weg richting dat eetcafé. Wat een strakke wagen heb je, trouwens. Heb je die zelf gebouwd?” “Nee”, zegt Maria:

Ministry – Jesus built my hot rod

Stoer loopt de groep richting een eetcafé, Jezus voorop. De discipelen gaan voor niemand aan de kant, waardoor iedereen wordt gedwongen om hen heen te lopen! Eenmaal binnen gaat iedereen aan een héél erg lange tafel zitten, dat is nodig omdat ze maar één kant gebruiken.

passie_jezus

Flashback: twee dagen ervoor had iemand Jezus een lekker luchtje gegeven, maar Judas vond dat Jezus dat lekkere luchtje beter had kunnen verkopen bij de lommerd en dan het geld aan de armen moest geven. Maar Jezus zei: “Niet zo zeiken, Jamai. Ik ben al bijna dood en die armen zijn er over een paar dagen ook nog wel, dus bek dicht of je krijgt met de plantenspuit.” Vanaf dat moment was Judas vastbesloten om Jezus een hak te zetten, het is belangrijk dat we dit ons achterhoofd houden! Jamai was zó boos dat hij dit liedje zong:

The Mummies – I’m gonna kill my baby tonight

Jezus was de goedheid zelve, maar slechte mensen wilden hem doodmaken, dus ging Jamai naar ze toe en beloofde dat hij Jezus naar hen toe zou brengen! Terug in het restaurant komt Halina Reijn de bestelling opnemen, want als er drie dingen zeker zijn in het leven, dan zijn dat de dood, belastingen en Halina Reijn die te pas en te onpas opduikt zodra er een camera in de buurt is. Daarvoor rijdt ze gerust helemaal naar Groningen. Petrus (Stanley Burleson) springt bovenop de tafel en barst in gezang uit, maar helemaal overtuigend klinkt het desondanks niet.

Led Zeppelin – Whole lotta Love

Nadat iedereen uitgelachen is maant Jezus de tafel tot kalmte. “Vrienden! Één van jullie zal mij verraden!” “Nee hoor, dat doen we niet!” “Whatever”, zei Jezus , “Hier is brood, stop dat in je mond want het is mijn lichaam. Hier is wijn en dat is mijn bloed, dus drink maar lekker op. En als ik dood ben, dan kom ik weer tot leven en dan ben ik de koning van de hemel en dan mag iedereen met me mee.”

The Beatles – All together now

Na het eten gaat Jezus met zijn discipelen naar de welbekende olijfboomgaard in het centrum van Groningen. “Stanley”, zegt hij tegen Petrus, “Je bent een lul, want vóór de haan drie keer kraait zul je me verraden en ik duld geen tegenspraak, dus houd je mond.” Zo was Jezus soms.

Jezus is erg verdrietig om wat er staat te gebeuren (spoiler: hij wordt opgepakt en gekruisigd!). Zijn vrienden – die hij expliciet vroeg wakker te blijven – vallen allen in slaap (wát een stelletje!) en de Here Jezus bidt tot God dat zijn leven gespaard wordt, maar als het echt niet anders kan is het ook goed:

Bob Dylan – It’s a hard rain’s gonna fall

Oh nee, daar is Judas met een groep gewapende mannen! Hij rent op Jezus af en geeft hem een kus, zodat de mannen weten wie ze mee moeten nemen. “Jezus, Judas”, zegt Jan Dulles, “Sta niet zo dicht tegen me aan, man.”

The Police – Don’t stand so close to me

De mannen en Judas brengen Jezus naar de slechte mensen. Jamai krijgt zijn dertig euro, maar heeft meteen al spijt! Hij rent weg en we zien hem snikkend de Martinitoren beklimmen. Omhoog kruipend over de trappen, waarna hij uitgeput de top bereikt. Na enig aarzelen werpt hij zichzelf er af. En dan durven sommige mensen nog te beweren dat er nooit iets gebeurt in Groningen!

The Cramps – Lonesome Town

Terwijl Jezus afgetuigd wordt, komt Petrus poolshoogte nemen. Iedereen vraagt hem: ‘Jij hoort toch bij Jezus?’ Petrus houdt veel van Jan Dulles, maar is bang dat hij óók gearresteerd wordt als hij dat toegeeft! Drie keer ontkent hij en… oh, oh! Daar kraait de haan! Het is een klein, rood exemplaar.

Howlin’ Wolf – Little Red Rooster

Nu volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. Pontus Pilates (Jack van Gelder) moet Jan Dulles berechten, maar vindt eigenlijk dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Iedereen blijft echter zó lang zeuren dat hij uiteindelijk zegt: “Nou, dan doe maar!”

The Ramones – I don’t care

Ai! Jezus moet het kruis helemaal zelf dragen naar Golgotha! Gelukkig lukt het hem dit vanwege zijn ruwe kracht! Zie hem eens die heuvel op stuiven!

Iggy and the Stooges – Raw Power

En zo hing Jezus aan het kruis. Naast een bendelid uit de Verenigde Staten:

NWA – Straight Outta Compton

En een Marxistische revolutionair, die de Romeinen probeerde te verjagen met de kracht van poëzie:

Rage Against the Machine – Bulls on Parade

De gangster mocht wél mee naar de hemel, maar de dichter niet want Gods wegen zijn slechts met veel moeite te doorgronden. Na verloop van tijd werd het Jan Dulles te veel aan het kruis en zong hij zijn zwanenzang:

The Doors – This is the end

Hè verdorie, de Here Jezus is dood! Al zijn vrienden en discipelen zijn superverdrietig! Wat missen ze Jezus; hadden ze maar beter naar hem geluisterd! Iedereen zingt:

Julian Lennon – Too late for goodbyes

Zo, Jezus is dood. Iedereen huilt. Ze begraven hem in een grot.

Epiloog: De grote steen voor het graf van Jezus begint langzaam te bewegen. Na verloop van tijd is hij helemaal weggerold en… daar staat Jezus! Hij knipoogt in de camera en begint vuig funky te dansen, terwijl de credits rollen! Ha ha, die dekselse Jezus toch! Hij is me er eentje!

Aphex Twin – Window Licker

Advertisements

2 thoughts on “De Passie van de Jezus – Een muzikale fruitmand

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s